Nuottitaito 1-3
Pedagogiset lähtökohdat:
- Laulujen äänialat on valittu mahdollisimman sopiviksi lapsille ja nuorille.
- Laulut on ryhmitelty siten, että yhdellä oppitunnilla lauletaan vain yhden sävellajin tai sen muunnossävellajin puitteissa.
- Rytminlukuharjoitukset on kirjassa ryhmitelty tahtilajien mukaan.
- Nuottitaito 1:n oppisisältö painottuu säveltapailuun ja rytminlukuun. Nuotinluvun perusteiden hallitseminen on soitinopintojen kannalta oleellista. Säveltapailun oppiminen on yleensä hidasta. Siksi siihen kannattaa käyttää paljon aikaa jo aivan opintojen alusta asti.
- Mollisävellajit esitellään tarkoituksellisesti vasta Nuottitaito 2 -kirjassa.
- Vaativampaa teoreettista ajattelua vaativat asiat on jätetty Nuottitaito 3 teoria ja rytmit -kirjaan. Iän myötä oppilailla on paremmat mahdollisuudet hahmottaa abstraktimpia asioita, eikä teoriaan tarvitse käyttää niin paljon aikaa kuin varhaisemmassa vaiheessa.
- Nuottitaito 3 teoria ja rytmit sopii myös aikuisten itseopiskeluun. Sarjan muut osat on tarkoitettu ensisijaisesti opettajan johdolla opiskeltaviksi.
- Harjoituksia ja lauluja on paljon myös F-avaimella, koska lähes jokaisessa ryhmässä on oppilaita, joiden soittimelle kirjoitetaan juuri F-avaimelle.
- Kirjojen lopussa on myös uusimpien opetussuunnitelmien mukaisia säveltämiseen kannustavia tehtäviä.